2013-11-03

Korean kirjoitus, paperinvalmistus ja painaminen



Korean kirjoitus, paperinvalmistus ja painaminen

Kirjoitus

1-luku:  Koreassa kirjoitetaan kiinalaisin merkein, joita käytetään virkakirjoituksen - kuan-mun -muodossa.
286:  Korean kuninkaan poika Atogi esittelee Japanin keisarillisessa hovissa kiinalaisten kirjoitusmerkit ja kiinalaista kirjallisuutta.
400-500:  Japaniin saapuu maahanmuuttajia, jotka tuovat kirjoitusjärjestelmän. Perimätiedon mukaan korealainen Wang-in toi 285 tai 379 kiinalaisen kirjoituksen Japaniin.  Nihon shokin mukaan keisarin Richu aikana 400-05 tietoja kirjoitetaan muistiin.  500-luvun lopulla japanilaiset alkavat lukea ja kirjoittaa kiinankielellä.  Tuhansia merkkejä sisältävä käsitekirjoitus on kanji.  700-luvulla  Japanin kielen foneettiseen merkitsemiseen opitaan käyttämään kiinalaisia kirjoitusmerkkejä, ja syntyy merkkimäärältään suppeampi hiragana.  Japanissa aletaan siirtyä tavukirjoitukseen katakana, jossa nykyisin on 52 tavumerkkiä.
414:  Koreassa Jianiin rakennetaan 6,34 metriä korkea muistomerkki kuninkaan Kwanggaeto haudalle.  Muistomerkkiin kaiverretaan 1802 kirjoitusmerkkiä.
576 jälkeen:  Koreassa Sillan kuninkaalle Jinhung pystytetään monumentti, jossa on korealaista kalligrafiaa.
500- ja 600-lukujen vaihde:  Koreassa kaiverretaan kiveen astronominen kartta, joka on pohjana 1395 tehdylle Pallomaisen avaruuden astronomiselle kartalle.
610:  Korealainen buddhalaismunkki, lääkäri ja maalari Tamjing (Tam-chhi, Ramjing) tai Doncho (Dokyo) japaniksi tuo paperintekotaidon Japanin hoviin Koryon kuninkaan lähettämänä.  Näin sanotaan 720 kirjassa Nihon shoki - Japanin aikakirjat.  Munkin matka-arkussa on pigmenttejä, sumi-mustetta, vesiratas ja oppia paperinvalmistuksen menetelmistä.  Tamjing osaa valmistaa myös maalareiden väriä ja mustetta.  Aikaisemmin Japaniin tuotiin buddhalaisia kirjoja, joiden paperi on valmistettu silkkiäismarjapuun (Broussonetia papyrifera) kuoresta.
600-luvu loppu:  Korean Sin-mun kuninkaan ministeri Salchong luo tavukirjoituksen, jonka perustana ovat kiinalaiset sanamerkit.  Ne eivät sovellu vaivattomasti korean kieleen.  Tavukirjoitus luodaan noin 700.
700-luku:  Korealainen mestarikalligrafi Kim Saeng (711-) työskentelee.
859:  Korealaisen Palhaen lähettiläs O Hyo Sin vie Japaniin tähtitieteellisen almanakan Sonmyongryok.  Sitä käytetään 1684 saakka, jolloin otetaan Daitsureki käyttöön.
900-luku:  Korealaiset alkavat valmistaa paperia silkkiäismarjapuusta - taknamu.
1000-luku:  Korealaiset alkavat viedä paperia Kiinaan.
1100-luku:  Korean hallitus kannustaa paperinvalmistusta asettamalla hallinnollisen toimiston - chiso edistämään silkkiäismarjapuupaperin valmistusta.  Myöhemmin paperinvalmistuksen tekniikka paranee, joka johtaa perinteiseen korealaiseen paperiin - hanji.
1418-50:  Koreassa kuningas Sejong perustaa erikoistoimiston huolehtimaan paperinvalmistuksesta.  Vartiojoukot varustetaan paperihaarniskalla - chigap.  Kerroksittain liimattu paperi käsitellään vedenpitäväksi.  Haarniska suojaa kylmältä ja kestää aseiden pistoja ja viiltoja.  Paperia kierrätetään.  Vanhoista kirjoista ja muusta käytetystä paperista tehdään paperia seinien vuorausta varten.  Chido kibop-tekniikassa paperia liimataan päällekkäin ja muotoillaan halutuksi esineeksi kuten korit, neulalaatikot ja kampakotelot.  Kun paperia liimataan bambu- tai puukehikon päälle kerroksittain, saadaan vaatekaappeja ja matkakirstuja.  Niihin käytetään värillistä paperia.  Usein värillisestä paperista leikataan perhosia, lepakoita, kaksi kiinalaista merkkiä tarkoittaen onnellisuutta tai buddhalainen hakaristi, joka tuottaa onnea.  Chido kibop-tekniikassa paperipaloja liotetaan liimavedssä.  Massasta muotoillaan astioita kuten maljoja kansineen.  Useimmat paperiteokset lakataan.
1443-46:  Korealaisen historiaperinteen mukaan kuningas Sejong Suuri (hallitsee 1418-50, 1397-1450) luo hangul-äännekirjoitusjärjestelmän Hunmin Jeongeum - oikeat äänteet kansan opetukseen.  Kuninkaalla on käytössään perustamassaan kulttuurintutkimuslaitoksessa Chip'yonjon oppineiden ryhmä, joka kehittää kirjoituksen sanskriitin pohjalta.  Oppinut Chong San-Mun (1418-55) osallistuu hangulin kehittämiseen merkittävällä panoksella.  Tähän asti Koreassa käytetään kiinalaista kirjoitusta.  Äänteenmukaisessa kirjoitusjärjestelmässä peruskirjoitusmerkkejä on 18 konsonanttia ja 10 vokaalia eli yhteensä 28 merkkiä, joita yhdistelemällä saadaan 40 äännemerkkiä.  Hangulia sanotaan maailman helpoimmaksi ja järjestelmällisimmäksi kirjaimistoksi.  Korea on maailman suurin isolaattikieli (kun japania ei sellaiseksi lasketa).  Kiinalaismerkkejä käytetään 1800-luvun lopulle, ja nimien kirjoittamiseen yhä Etelä-Koreassa.  Nykyään Korean Demokraattinen Kansantasavalta on siirtynyt kokonaan hangul-aakkosiin.

Käsikirjoitus

1000-600-luvut eaa:  Korealaiset muodostavat ensimmäisen valtionsa Kojoson.  Siellä on rikosten estämiseksi kirjallinen kahdeksankohtainen rikoslaki, josta tunnetaan edelleen kolme artiklaa.
285 jaa:  Korealainen Wang-in opettaa Japanin vallanperilliselle Uji no Waka-iratsuko lukuisia kirjoja Nihon shokin mukaan.  Japanissa kirjaa tarkoittaa sana fumi - kirjoitukset, joka kirjoitetaan merkeillä jotka nykyään lausutaan tenseki - kirjat.
550-luku:  Korealaisen Paekchen valtion kuningas lähettää Japaniin buddhalaisia suutria ja kiinalaisia klassikoita.
1241:  Koreassa julkaistaan Yi Kyu-bon (1168-1241) 28-osainen Sang-jong Yemun.
1252-1398:  Etelä-Koreassa Haeinsan temppelissä Gyeongsangnam-dossa kootaan Aasian kattavin buddhalainen puukirjoitusten kokoelma.  Tripitaka Koreana käsittää yli 81 000 puulaattaa.
1392-1910:  Korean Li-dynastian kuninkaalliset aikakirjat ovat kokoelma päivittäisiä merkintöjä 519 vuoden ajalta.  Aikakirjoja on lähes 900 nidettä, jotka sisältävät 1763 osaa.  Kirjat selvittävät poliittisia, taloudellisia, kulttuurisia ja sotilaallisia oloja sekä ulkomaan asioita.
1470:  Korealainen So Ko Jong (1420-88) osallistuu Ri-dynastian lakikokoelman Kyonggukdaejon kokoamiseen ja 1478 kirjallisen perinteen Tongmunson keräämiseen.  Hän osallistuu 1481 Korean maantiedon käsikirjan Tonggukyojisungnam toimittamiseen.

Painaminen

704-51:  Koreassa Sillan kuningaskunnan aikana painetaan laatoilla.  Pulguk-sa-temppelissä Kyongjussa säilytetään yksittäistä dharanista tehtyä puulaattavedosta, joka on suljettu vuonna 751 sinetöityyn Shakyamuni-stupaan Sokk-t’ap.  Se löytyy 1966 korealaisen buddhalaistemppelin Sokga-pagoda kivijalasta.  Dharani- eli Lootussuutran käärön pituus on 6,3 metriä.  Rukoukset on painettu 12 laatalla.
1011:  Buddhalaisten kirjoitusten täydellisen kokoelman laattapainatus alkaa.  Painos on 6000 kappaletta ja työ kestää 70 vuotta.  Lisäpainos 5000 kappaletta otetaan 1090.  Mongolit polttavat puulaatat.
1100-luvun alku:  Koreassa kehitetään irtokirjakkeilla painaminen.
1224:  Koreassa painetaan irtokirjakkeilla.  Muuan korealainen virkamies (-1241) on jättänyt jälkeensä tiedon, että hänen isänsä, oppinut ja ministeri Yi Kyu-bo on painanut irtokirjakkeilla 1224-41 välisenä aikana Kangwhan saarella 28 kirjasta metallista valetuilla irrallisilla kirjakkeilla.
1234:  Koreassa ilmestyy 50-osainen hymni Buddhain ja patriarkkojen opetus Sangdchon jemun - Moraalin ohjenuora, joka painetaan metallisin kirjakkein.  Niiden valmistusta kuvaa Song Hjon (1439-1504) esityksessään Kirjainmerkkien valamisesta ja latomisesta.  Puusta leikataan kirjaimen kuva ja painetaan saveen, jonka kuivuttua valetaan kirjakkeita.  Teos on maailman vanhin säilynyt tunnettu irtokirjakkeilla painettu kirja.
1236-51:  Korealaisen Tripitakan painamista varten kaiverretaan 81 137 puulaattaa.  Painolaattoja säilytetään kansallisaarteena Haeinsa-luostarissa.
1300-luku:  Koreassa kokeillaan kirjakemateriaaliksi puuta, kuparia, rautaa ja lyijyä.
1361:  Koreassa painetaan kirja puulaatoilla.
1377:  Muuan korealainen kirja sisältää tiedon, että se on painettu irtokirjakkeilla.  Korealaiset kehittävät kupariset kirjakkeet ja öljysekoitteisen painovärin Ni-suvun hallituskaudella.  Vanhin tunnettu ja säilynyt irtokirjakkeilla painettu kirja on Pulcho Chikchi shimch'e yojôl, buddhalaisten pyhimysten ja zenmestareiden valitut opetuspuheet.  Teos painetaan Hûngdôin temppelissä.
1392:  Korean ensimmäinen keisari Taejong (Taejo, T'ai Tsung, T'aijong) (1335-1408) määrää perustettavaksi kirjapainon.  Kirjakevalimo valmistaa pronssisia kirjakkeita.  Valistuksen isä määrää 11 vuotta myöhemmin käskykirjeellään, että lait ja klassikot on painettava hallitsevan kansanluokan valistukseksi.  Taejongin aikana julkaistaan sarja myös puulaatoin painettuja kirjasia.
1397:  Vanhin tunnettu päivätty korealainen valetuilla kirjakkeilla painettu kirja painetaan.  Todennäköisesti Koreassa on samoin painettu kirjoja 1200-luvulta lähtien.  Kirjakkeet valetaan hiekkamuottiin.
1403:  Korean dynastia Yi perustaa hallituksen kirjakevalimon turvaamaan hovin kirjaosaston työn.
1403:  Korean keisari Taejong antaa määräyksen 300 000 pronssikirjakkeen valamisesta.  Tätä varten takavarikoidaan riittävän metallimäärän saamiseksi temppelien kellojakin.  Painossa on 14 puupiirtäjää, kahdeksan kirjakevalajaa, 40 latojaa ja 20 painajaa.  Tapaus kuvataan tarkasti kirjassa, joka 1409 painetaan irtokirjakkeilla.  Korealaiset valavat toisen erän kuparikirjakkeita Kabincha keisarin Sejong (1397-1450) aikana 1420 ja kolmannen 1434.  Sejong perustaa myös erikoistoimiston hoitamaan paperinvalmistusta ja kulttuurintutkimuslaitoksen Chip'yonjon.  Oppinut Chong San-Mun (1418-55) osallistuu kirjojen julkaisemiseen.  Tuleva kuningas Sejo (hallitsee 1455-68) painattaa jo Sejongin aikana kirjoja ja hallitessaan lakikirjan Tonguk daechon.  Oppinut Kim Shi-Sup (1435-93) kirjoittaa useita teoksia muun muassa kiinalaisin kirjoitusmerkein romaanin Kimo shimwha.  Kymmenes kirjake-erä valetaan 1516.  Korean typografia saavuttaa korkean tason.  1400-luvulla korealaiset julkaisevat 112-sivuisen korealaisten oppineiden hakuteoksen.  Vielä 1544 tiedetään Koreassa painettavan irtokirjakkeilla.  Kun japanilaiset 1910 valtaavat Korean, he löytävät Korean hallitsijahuoneen hallussa olleita puisia, savisia ja metallisia painokirjakkeita lähes puoli miljoonaa kappaletta.
1451:  Koreassa painetaan 139-osainen Korean historia.

Hannu Kautto

2010-11-11