2013-11-05

Hajahuomioita Pjongjangissa



Hajahuomioita Pjongjangissa

Osallistuin 2012 huhtikuussa Kim Il Sungin syntymän 100-vuotisjuhlaan Pjongjangissa.  En tarkkaillut järjestelmällisesti työ-, liikenne- tai muuta turvallisuutta, mutta entisenä työsuojeluvaltuutettuna ja Liikennepoliittinen yhdistys Enemmistön jäsenenä havaitsin joitain seikkoja.

Liikenne on ruuhkatonta, sillä yksityisautojen määrää on rajoitettu eli Enemmistön Suomen pääkaupunkiseudulla ajamat tavoitteet on toteutettu Pjongjangissa.  Bussin kuljettajien ajotyyli oli valitettavan ylimielinen, sillä tien tai kadun poikki kulkeville jalankulkijoille annettiin äänimerkkejä eikä bussin vauhtia juuri hidastettu.  Niinpä kuljetukset eri tapahtumapaikoille sujuivat vauhdikkaasti.  Jalankulkijoita tulee kunnioittaa, sillä kaupungit ovat ihmisiä eikä autoja varten.

Keskustassa on jalankulkijoille ja pyöräilijöille alikulkuja.  Ne ovat huonosti tai ei ollenkaan valaistuja, mikä oli minulle huonojalkaiselle hankalaa.  Huvittavaa oli, että minulla oli matkatavaroissani taskulamppu, jota en älynnyt ottaa mukaan iltakävelylle.  Liikenteessä näkyi runsaasti moottoripyöriä, mopedeja, polkupyöriä ja tavaran kuljetuksessa kolmipyöräisiä polkupyöriä.  Polkupyöräilijät eivät juuri käyttäneet kypärää.  Liikennevalistuksella tulee edistää kypärän käyttöä, sillä kypärä saattaa pelastaa vakavilta päävammoilta.

Rakennustöissä panin entisenä työsuojeluvaltuutettuna merkille, että suojakaiteita oli vähän käytössä.  Kypärä ei paljon auta, jos putoaa.  Julkisissa rakennuksissa ei useinkaan ollut portaikoissa kaiteita ja portaan reunasta puuttui sitä osoittavava juova.  Helsingin Musiikkitalossa on jouduttu lisäämään kaiteita portaikoihin.  Korean dkt:n parlamentin ryhmävalokuvausta varten rakennetussa suuressa porrastelineessä saisi olla enemmän kaiteita.  Niitä pitäisi olla joka rivillä.  Ellei Länsi-Saksa olisi miehittänyt Saksan demokraattista tasavaltaa DDR, niin Zentralinstitut für Arbeitsschutz Dresden (Dresdenin Työsuojelun keskuslaitos) olisi voinut auttaa työsuojeluasioissa Korean dkt:a.

Omenien jalostustehtaassa merkille pantavaa on, että käytössä on uutta tekniikkaa, joten työntekijöitä ei ole paljon.  Kuljettimet kuljettavat työn esineitä työvaiheesta toiseen.  Robotti pakkaa tuotteet kuljetuslaatikoihin.  Pakkausrobotin molemmin puolin on turva-aidat kuten pitääkin.

Mainoksia ei ole kaupungissa. On rauhallista liikkua ulkona, kun mainokset eivät hyökkää kimppuun.  Poliittiset julisteet, mosaiikkitaulut niin sisällä kuin ulkona, taideteokset teiden ja katujen varsilla tuovat mieleen Neuvostoliiton.  Järjen ja tunteen eli mielen kannalta on parempi esittää yhteiskunnallista sisältöä kauniissa muodossa kuin mainoksia.

Kaupunki on puhdas ja roskaton kiitos kadunlakaisijoiden.  Humalaisia ei näkynyt, vaikka maukkaita viinoja ja mainiota olutta on saatavilla.  Tupakoida sai melkein joka paikassa paitsi ei esimerkiksi hississä.  Terveysvalistusta tupakoinnin haitallisuudesta tarvitaan.

Ennen monia joukkotilaisuuksia oli metalliesineet ja tupakat jätettävä bussiin, ja matkalla tapahtumapaikalle meidät tarkastettiin metallinpaljastuslaitteilla.  Tämä oli tärkeää, koska Kim Jong Un ja korkeaa johtoa oli paikalla.  Matkapuhelimet piti tullessa jättää lentoasemalle säilöön.  Tämän menettelyn perustelua en tiedä, mutta siitä ei ollut haittaa, sillä hotellista voi soittaa kotomaahan.

Kävimme Hanan elektronisessa keskuksessa.  Tehdasosastolla rakennetaan mikrotietokoneita, CD- ja DVD-soittimia nykyaikaisilla kokoonpanolinjoilla sekä musiikkivideoita ja CD-levyjä.  Työtahti vaikutti rauhalliselta eikä hiostetulta pakkotahtiselta työltä.

Illalla 15.4 oli jättiläismäinen ilotulitus Taedong-joen rannalla.  Oppaamme englanninkielen opiskelijatar Pak järjesti ystävällisesti minulle istumapaikan.  Paluu ilotulituksesta oli minulle kehnokoipiselle hankala pimeässä epätasaisessa maastossa ja portaissa.  Tungos oli tiivis, mutta silti ihmisjoukko purkautui rauhallisesti joen rannalta läheiselle aukiolle.  "Länsimaissa" joskus esiintyvää paniikkia ei syntynyt.

Onko ennen "sivistyneessä ja kehittyneessä" Suomessa turvallisuusasiat paremmin?  Valtion ja kunnallinen ammattientarkastus lakkautettiin 1972 ja 11 työsuojelupiiriä perustettiin 1973.  Työsuojeluhallitus lakkautettiin 1993 ja työsuojelupiirit 2010.  Suomessa on taannuttu.  Liikennekuolemat ja henkilövahingot ovat 2000-luvulla vähentyneet.  Kuitenkin autoliikenne ja sen saastutus ovat kasvaneet.  Mielestäni autoliikenne pääkaupunkiseudulla on hermoille käypää, ja myin 1998 Lada Combini.  Julkista liikennettä tulisi kehittää matkustusmukavuudeltaan eikä päin vastoin supistaa.

Hannu Kautto

2013-01-04