2013-04-25

Pankkien ahneus



Pankkien ahneus

Nostin vuonna 2008 Eurocash Finlandin Nosto-automaatista käteistä.  Yllätys oli, että nostosta perittiin sekä kiinteä palkkio että prosenttiosuus nostosummasta.  Otto-automaatilla en maksanut ylimääräistä nostoista.  Kirjoitin asiasta heti Kuluttajavirastoon ja sain tavanomaiseen byrokratiaan verrattuna nopeasti vastauksen, joka on päivätty 6.4.2011.

Lainsäädäntö muuttui asian vireille tulon jälkeen, kun uusi maksupalvelulaki tuli voimaan 1.5.2010.  Se perustuu EUn maksupalveludirektiiviin 2007/64/EY.  Käteisen nostossa palveluntarjoajan eli käteisautomaatin ylläpitäjän ei tarvitse antaa tai asettaa palvelun käyttäjän saataville laissa muutoin vaadittavia tietoja kuten palvelusta perittävien kulujen määrää, jotka palvelun käyttäjä saa omalta palveluntarjoajaltaan eli tilipankiltaan.

Kuluttajansuojalain 2 luvun 7 pykälässä tarkoitettu olennainen tieto eli Eurocash Finlandin automaateista käteisen rahan mahdollisesti maksullinen nostaminen on kerrottava kuluttajalle.  Kuluttajavirasto kehoitti Eurocash Finlandia antamaan tietoja automaatin ruudulla ennen kuin kuluttaja nostaa käteistä rahaa, jotta kuluttaja voi halutessaan keskeyttää noston.

Eurocash kirjoitti 27.8.2010, että se ei veloita koskaan mitään maksuja, mutta pankit saattavat veloittaa nostomaksun.  Oman pankin ehdot on tarkistettava.  Jotkut pankit perivät nostomaksuna euron.  Useimmat pankit perivät lisäksi yksi tai kaksi prosenttia noston summasta.  Jos nostaa 100 euroa, voi siis joutua maksamaan nostosta yhden euron ynnä kaksi prosenttia eli yhteensä kolme euroa.

Toinen ihmetyksen aihe on, että pankin asiakas joutuu maksamaan verkkopankin käytöstä kuukausimaksun.  Pankin tulisi maksaa verkkopankin käyttäjille, koska nämä eivät tuo kengissään hiekkaa pankin konttoreihin ja ovat tehneet monta pankkitoimihenkilöä tarpeettomaksi.  Oli pankkien suunnitelma vähentää henkilökuntaa siten, että asiakkaat tekevät tietokoneilla suuren osan pankkityöstä.

Hannu Kautto

2011-04-20