2015-05-04

Irti ruuhkista



Suomen ensimmäinen pyöräilytohtori Kalle Vaismaa (1969-) sai 1995 Tampereen teknillisen yliopiston TTY liikennetekniikan professorilta Jorma Mäntynen diplomityön aiheeksi Tampereen seudun pyöräily 2010, joka valmistui 1996.  Mäntynen tarjosi 2008 Vaismaalle väitösaihetta pyöräilystä.  Vaismaa alkoi koota PYKÄLÄ-projektia, jossa kerättiin kymmenestä Euroopan kaupungista parhaat käytännöt pyöräilyn ja kävelyn edistämiseen.  Väitöstyö Aloittelijasta mestariksi - Pyöräilyn kasvuun vaikuttavat toimenpiteet eurooppalaisissa kaupungeissa valmistui 2014.

Pyöräily oli 1940-luvulla yleisin kulkutapa Euroopassa.  Kaupunkeja alettiin suunnitella autoliikenteen ehdoilla 1950-luvulla.  Vaikutukset näkyvät selvästi 2010-luvulla kaupunkien keskustassa.  Euroopan komission 2007 julkaisemassa kaupunkiliikenteen vihreässä kirjassa mainitaan ongelmina ruuhkautuminen, ympäristöhaitat ja onnettomuudet.  Pyöräilyn lisääminen on ratkaisu.  Pyörät vähentävät liikenteen päästöjä ja melua.  Ruuhkautuminen vähenee, sillä pyöriä mahtuu samalle alalle enemmän kuin autoja.

Kymmenen eurooppalaisen kaupungin aloittelijoissa pyöräilyn osuus matkoista oli alle 15 prosenttia ja mestarikaupungeissa yli 30 prosenttia.  Aloittelijakaupunkeja ovat Geneve, Strasbourg ja Tukholma.  Nousijoita ovat Freiburg, Ghent, Odense ja Växjö.  Mestareita ovat Kööpenhamina, Groningen ja Houten.  Hollannissa matkoista tehdään pyörällä 26 prosenttia, Tanskassa 19 ja Suomessa kahdeksan prosenttia.  Pyöräilyn lisäämiseksi on pyöräilystä tehtävä nopein tapa liikkua.  Helsingissä Satamaradan kuiluun rakennettu Helsingin Baana -pyöräilyväylä sopii sen eri päissä asuville ja työssä käyville.

Pyörätiekilometrit eivät ratkaise pyöräilyn suosiota.  Hollannissa 50000 asukkaan Houtenissa on pyöräteitä 21 kilometriä, ja Tampereella 800.  Houtenissa tehdään puolet matkoista pyörällä, mutta Tampereella kahdeksan prosenttia.  Aloittelijakaupungeissa pyöräverkko on täynnä epäjatkuvuuskohtia, ja pyöräilijä joutuu usein vaihtamaan kadun puolta.  Mestarikaupunkien muutamien väylätyyppien käyttö on loogista.

Tanskan ja Hollannin pyöräverkko muodostuu yksisuuntaisista pyöräteistä liikennekatujen varsilla, kaksisuuntaisista pyöräteistä erillään autoliikenteestä ja hidaskaduista.  Pyörät ja jalankulkijat käyttävät samoja reittejä vain vähäliikenteisillä osuuksilla keskustan ulkopuolella.  Kaupungin liikennepolitiikka voi edistää pyöräilyä, jos sitä edistetään käytännössä eikä vain juhlapuheissa.  Mestarikaupungeissa mietitään ensin pyöräilyn ratkaisuja ja sen jälkeen autoliikenteen.

Oulu on hyvä pyöräilykaupunki, mutta keskustapyöräily on ongelma.  Myös Joensuu on hyvä.  Tulevaisuudessa Helsinki saattaa näyttää suuntaa.  Siellä on hyvät pyöräliikenteen suunnittelijat ja pyöräliikenteen kehittämiseen on varattu rahaa.  Helsingissä pyöräilyyn harkitaan sijoitettavaksi 10-20 miljoonaa euroa vuodessa.  Hyöty-kustannussuhteeksi on laskettu 7,8 eli sijoitettu euro maksaa itsensä kahdeksankertaisena takaisin.

Kööpenhaminassa on laskettu, että autolla ajettu kilometri maksaa yhteiskunnalle 0,10 euroa, mutta pyöräilty kilometri tuottaa 0,16 euroa muun muassa terveyshyötyinä.  Odensen Cykelby-hankkeessa käytettiin 20 miljoonaa Tanskan kruunua pyöräilyn edistämiseen.  Sosiaali- ja terveysmenoissa syntyi säästöjä 33 miljoonaa kruunua.

Lähde: Partanen, P., Kahdella pyörällä eroon ruuhkista, TEK 4/2014.  Artikkeli on luettavissa verkkosivulla lehti.tek.fi.

Hannu Kautto

11.7.2014