2014-09-14

Onko yhteiskunta este?



Nykyinen tapa ymmärtää vammaisuutta on määritellä vammaisuus ihmisen ja yhteiskunnan välisessä vuorovaikutuksessa eli nähdä vammaisuus sosiaalisen tai fyysisen ympäristön aiheuttamaksi.  Perinteisesti vamma nähdään yksilön viaksi tai kykenemättömyydeksi suoriutua eri toiminnoista yhteiskunnassamme.

Suomen ensimmäinen yhteiskuntatieteellisen vammaistutkimuksen professori Simo Vehmas aloitti 2013 elokuussa työnsä Helsingin yliopiston valtiotieteellisessä tiedekunnassa sosiaalitieteiden laitoksessa osana yhteiskuntapolitiikan oppiainetta.  Vammaisjärjestöjen tuella perustettu professuuri on viisivuotinen.  Vehmas lainaa soveltaen klassikkoa: "Akateemisen tutkimuksen tavoitteena on Marxin mukaan ymmärtää asiat paremmin, mutta myös tehdä asioita paremmiksi.  Pitää poliittisesti sitoutua vammaisten ihmisten elinolojen ja aseman parantamiseen."  Oppiaine on poliittisesti sitoutunut.

Vammaistutkimuksen tarve on ollut ilmeinen.  Sitä on kaivattu vammaisten yhteiskunnallisen aseman arviointiin ja poliittisen päätöksenteon tueksi.  Kokonaiskuva esimerkiksi vammaisten työllistymisestä, koulutuksesta, sosiaaliturvasta ja itsenäistä elämää koskevista järjestelyistä on vielä puutteellinen.  Vammaisten ja vajaatyökykyisten työllisyystilanne on huono.  On erilaisia tukitoimia, mutta niistä ei tiedetä tarpeeksi eikä niitä osata hyödyntää.


Omia havaintoja

Jouduin käyttämään loppukesällä ja alkusyksyllä nelisen kuukautta kyynärsauvoja ja hoitokenkää päkiän painehaavan vuoksi.  Mieleeni nousi tapaus kolmisen kymmentä vuotta sitten, kun laboratorioomme Espoon Otaniemessä oli tulossa ulkomainen vieras sähköisellä pyörätuolilla.  Vaikka ulko-ovella ei ollut korkeaa porrasta, niin rappuralli ja ulko-oven kynnys olivat liian korkeat, joten raskasta pyörätuolia ei saatu työnnettyä sisään.  Tämän jälkeen työpajassa valmistettiin levystä luiska.

Viime kesänä kävin Espoon kulttuurikeskuksen Louhisalissa elokuvissa.  Avulias vahtimestari neuvoi minulle hissin, jolla pääsi Tapiolasalin tasanteelle, mutta yllätys! Louhisalin tasanteelle on sieltä useita portaita alas.  Ihmettelin, kuinka Louhisaliin pääsee pyörätuolilla.  Helsingin Finlandiatalon konserttiin mennessäni könysin portaat ylös.  Pois lähtiessäni kohtelias vahtimestari tiedusteli, haluanko käyttää hissiä.  Pyörätuolilla pääsee katsomoon, jossa on pyörätuolipaikkoja.

Vammaisten aikajana

Simo Vehmas laati vammaisten aikajanan, joka on puoliksi leikillinen, mutta totta toinen puoli:

- ennen ajanlaskumme alkua kivitys ja synti
- jälkeen ajanlaskumme alun Jeesus parantaa (! HaKa)
- 400-1400 almut, armot ja noitavainot
- 1500-1800 kaupungistuminen, kapitalismi ja medikalisaatio (lääketieteellistymisessä lääketieteen ylivalta laajenee eli nykyään esimerkiksi lihomisesta, nukahtamisvaikeuksista ja korkeasta kolesterolista on tehty sairauksia, jotta lääketeollisuus voi kerätä niihin kehittämillään lääkkeillä voittoa)
- 1900-1960 rotuhygienia, laitostaminen, pakkosterilointi, abortti ja eutanasia
- 1970-2013 eristäminen/yhdistäminen (segregaatio/integraatio), ihmisoikeudet, tasavertainen osallisuus ja normaalien tyrannia.  Mainitut myönteiset asiat eivät toteudu helposti, sillä kapitalistinen yhteiskunta on este.

Länsimaisten yhteiskuntien puheissa kaikilla tulisi olla yhtäläiset oikeudet, mutta terveys jakautuu eriarvoisesti köyhien ja rikkaiden kesken, sillä rikkailla on varaa ostaa palveluja.  Ihmisten fyysisten ja psyykkisten erojen sisältö ja merkitys määräytyvät sosiaalisesti.  Vammaisuutta saatetaan pitää yksilön vikana moraalisen tai lääketieteellisen mallin mukaan.  Vammat eivät ole luonnonlakeja, vaan yhteiskunnallisesti, sosiaalisesti, historiallisesti ja kulttuurisesti määräytyviä.  Lääketiede 1800-luvulla piti vammaisia sairaina ihmisinä, joilla ei ollut itsemääräämisoikeutta.

Vammaisten osuus ja syrjäyttäminen

Maailman terveysjärjestön World Health Organization WHO tilastoja tulkiten Suomessa elää yli puoli miljoonaa eri tavoin vammaista eli joka kymmenes on vammainen.  Mukana ovat muun muassa psyykkisesti sairaat, vaikeista oppimisvaikeuksista ja vaikeista puhevammoista (katsokaa elokuva Salpa!) kärsivät.  On myös täysin liikuntakyvyttömiä ja vaikeasti dementoituneita ihmisiä.

Vammaisia syrjäytetään työstä ja opiskelusta.  Siksi seuraa lisää vammaisten syrjintää ja sortoa.  Koska vanhemmat, opettajat, sosiaalityöntekijät ja terveydenhuollon edustajat totuttavat vammaisen pienestä pitäen erityiskohteluun, erityisryhmiin, erityisluokkiin ja erityiskouluihin, vammainen omaksuu helposti sen mukaisen sosiaalisen roolin.  Vaikka vammainen haluaisi ja pystyisi tekemään työtä, niin koulutuksen ja työllistymisen erityisratkaisut ghettouttavat ja eristävät muusta yhteiskunnasta.  Vammaiset lapset ajautuvat laitoskierteeseen.

Vammaisten oman asunnon löytäminen on vaikeaa.  Monien mielestä voi olla hyvä asua yksin.  Kuitenkin järjestelmä eli kapitalismi ”tietää paremmin”, kuinka vammaisten tulee asua.  Vammaisten ääntä ei kuulla.  Pääsy kulttuurin pariin teatteriin, konserttiin, elokuviin ja muualle on hankalaa.

Vammaisuuteen liittyy yhteiskunnassamme myös häpeää.  Monet eivät pääse riittävästi ulos kotoaan, koska eivät ole osanneet pyytää henkilökohtaista avustajaa.  Vammaisten sosiaalisella osallistumisella on rajoituksia.  Kuntosaleilla, ravintoloissa, kouluissa, neuvoloissa ja opiskelija-asunnoissa sanotaan, ettei niissä käy vammaisia tai ettei siellä työskentele vammaisia.  Esiintyykö teatterissa vammaisia?  Onko vammaisia professoreja tai tutkijoita?

Liikuntavammaiset

Liikuntavammaisuus aiheutuu muun muassa CP-vammaisuuden, lihassairauksien, synnynnäisten raajojen ja tukielinten epämuodostumien, raajan tai raajanosan puutosten, kasvu- ja luutumishäiriöiden, keskushermoston sairauksien, kasvainten, selkäytimen vaurioiden, lapsuusiän reuman, tapaturmien ja joskus leikkausten seurauksena.  Liikuntavamma aiheuttaa aina haittaa jokapäiväisessä elämässä rajoittaen tai estäen liikkumista ja itsenäistä toimintaa.  Tila saattaa olla pysyvä, etenevä, paraneva tai vaihteleva ja sillä on vaikutuksia elämään ja sosiaaliseen kanssakäymiseen.

Eduskuntaan pääsee pyörätuolilla, mutta montako vammaista työskentelee eduskunnassa?  Entä työskenteleekö heitä yhtiöiden johtokunnissa, kauppojen kassoina, automyyjinä, insinööreinä, pankkivirkailijoina, hotellin vastaanottovirkailijoina, kosmetiikkaesittelijöinä, lääkäreinä tai tuomareina?

Kuljetuspalvelut yhdistetään säästöjen nimissä, jotta vammaiset eivät "käyttäisi väärin" palveluja.  Kun mahdollisimman monta vammaista kuljetetaan samalla kyydillä, vammaisen pitää tilata taksi pari tuntia ennen matkaansa.  Eikö vammaisella ole koskaan kiire minnekään?  Kuljetuspalvelun pitäisi toimia yksilöllisten tarpeiden mukaan.

Ramppien rakentaminen ja liikenteen sujuvuuden parantaminen ei ole teknisesti vaikeaa, mutta niin ei tehdä väärien asenteiden ja ajattelemattomuuden vuoksi.  Liikuntavammaisia kuntoutetaan, mutta ympäristöä ei paranneta.  Jos luiskia on riittävästi, vammaiset liikkuvat enemmän, ja asenteet heitä kohtaan tulevat myönteisemmiksi.  Myönteisten asenteiden myötä luiskia saadaan.  Pyörätuolilla liikkuvien esteitä ovat korkeat kynnykset, raskaat ovet ja automaattiovet, jotka eivät tunnista tulijaa riittävän alhaalta.

Näkövammaiset

Näkövammainen on heikkonäköinen tai sokea ihminen, jonka näkökykyä ei pystytä korjaamaan normaaliksi silmälasien avulla ja jolla ei kummassakaan silmässä ole normaalia näköä.  Vamma voi olla synnynnäinen tai vamman voi aiheuttaa sairaus tai tapaturma.  Täysin sokeat ihmiset ovat harvinaisia ja sokeat saattavat nähdä valon ja jopa hahmoja.

Näkövammaisille ympäristö ei tarjoa kunnollisia maamerkkejä, joita seurata.  Aukeat paikat ovat hankalia.  Metroasemilla on vaikea löytää lipun leimauslaite.  Jos hississä on hipaisunappulat, ei ole helppo painaa oikeaa nappulaa.  Näkövammainen ei tiedä, milloin hissi on halutussa kerroksessa.  Uusissa hisseissä saattaa olla kerroksen kuulutus.

Verkkosivuista viitisen prosenttia on esteettömiä näkövammaisten apuvälineille.  Sähköpostien liitetiedostoissa on kuvia, joissa ei ole kuvatekstiä.  Pankkien, joukkoliikenteen ja muiden palveluiden sivujen tulisi toimia apuvälineillä.  Ihmiset eivät puhu näkövammaiselle, vaan avustajalle tai muulle seurassa olevalle näkevälle.

Nuoret miehet ja muutkin kulkevat katse älypuhelimiensa näyttöihin kohdistuneina.  Japanissa monet näkövammaiset epäröivät liikkua julkisilla paikoilla, koska he pelkäävät ruutuihin tuijottavia törmäilijöitä.

Kuulovammaiset

Kuulovamma tarkoittaa kuuloa heikentävää vammaa.  Kuulovamman voi aiheuttaa onnettomuus, sairaus, voimakkaalle äänelle altistuminen tai perimä.  Kuulovamman aste voi olla lievä, keskivaikea, vaikea tai erittäin vaikea.

Kuurot selviytyvät lentokentillä, koska lennot ja muutokset niihin näytetään tauluilla.  Rautatieasemilla muutokset eivät aina tule näyttöihin, vaan niistä kuulutetaan.  Kuuron on otettava kokouksiin, luennoille, seminaareihin ja tapahtumiin viittomakielen tulkki mukaan.  Viittomakieliä pidetään ala-arvoisina, vaikka ne ovat eri maissa omia erilaisia itsenäisiä kieliä.  Terveysasemien kanssa tulisi voida asioida tekstiviesteillä ja sähköpostilla.

Vammaisten ääni kuuluviin

On esitetty vammaisasuntojen rakentamista vain talojen kahteen ensimmäiseen kerrokseen eli vähiten arvostettuihin asuntoihin.  Eivätkö vammaiset tarvitse näköalaa?  Pitäisikö vammaisten kulkea takaoven kautta?  Syntyykö kahden kerroksen väkeä?  Vammaisten ääni on vaimennettu, mutta heidän tulee osallistua suunnitteluun ja päätöksentekoon alusta alkaen eikä vasta lopussa, jolloin usein on myöhäistä.

On toimittava avoimen poliittisesti ja sitouduttava vammaisten etujen ajamiseen.  Vammaisuus hahmotetaan yksilön ja yhteiskunnan suhteen kautta eli yksilön ongelmat ovat yhteiskunnallisia kysymyksiä.

Suomen YK-liitto on julkaissut vihkosen YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista ja sopimuksen valinnainen pöytäkirja, joka on luettavissa alla olevasta osoitteesta.

Lähteet

Ora, J., Kun yhteiskunta on este, Yliopisto 9/2013
Vehmas, S., Vammaisuus ja yhteiskunnallisesti luodut haitat, juhlaluento 4.12.2013
Korhonen, R., Terveisiä Vammaisneuvostopäiviltä, Uusi Invalidi 4/2013
Isokangas, A., Digitaalista kaveria ei jätetä, MPC 12/2013

Luettavaa


Hannu Kautto

11.4.2014