Vapaa Ajattelijan
5-6/2011 joissakin jutuissa oli mieltäni kiinnittäviä kohtia. Pääkirjoituksessa "Kohti
tasa-arvoisempaa Suomea" pj Petri Karisma mainitsee, että "Naisten
töihin menemistä vastustettiin aikanaan sen takia, että naiset vievät miesten
työt ja ...". On taloudellinenkin
puoli. Miehen palkka oli aikanaan sen
suuruinen, että perhe nipin napin tuli toimeen.
Ennen naimaton nainen yleensä lopetti palkkatyönsä mentyään naimisiin. Kun vaimo meni töihin, niin aluksi perheen
tilanne parani.
Vähitellen inflaation
edetessä vaimon ja miehen palkat jäivät jälkeen kunnes heidän palkkasummallaan
perhe juuri ja juuri selviytyi. Tämän
ammattiyhdistysliike huomasi pian ja vastusti naisten töihin menoa, koska
seurauksena oli palkkojen pieneneminen.
Jos nykyisinkin toinen vanhemmista jää työttömäksi tai pitkälle
lomautukselle, tietää se vaikeuksia perheelle.
Feministit eivät arvosta
edellisen johdosta ammattiyhdistysliikettä, ja äärifeministit pitävät Englannin
1800-luvun ammattiyhdistysliikettä epätasa-arvoisena, koska se koetti kieltää
ja lopettaa naisten ja lasten työt esimerkiksi kaivoksissa. Jos mies sai raataa elantonsa eteen vaikeissa
oloissa, piti naistenkin päästä hankkimaan leipänsä raskaissa töissä.
Karisma osoittaa selvästi
jutussa "Ulkoistetaanko paha uskonnoista?", että uskonto voi johtaa
väkivaltaan. Minua vaivaa, kun
ideologiat on niputettu: "Poliittisissa ideologioissa ollaan valmiit
näkemään väkivaltaan ja alistamiseen johtavia rakenteita." ja "...
kristinusko johtaa aivan samalla tavalla pahaan, kuin myös hyvään, kuin kaikki
muutkin ihmisen ideologiat, ...".
Ihmisellä on jonkinlainen
näkemys maailmasta eli ideologia. Meillä
vapareilla se on pohjimmiltaan objektiivisuuteen pyrkivä materialismi, koska
olemme jumalattomia ja uskomattomia, samoin tutkijoilla. Napoleonin kysyessä, miksi Laplace ei
mainitse teoksissaan jumalaa, Laplace vastasi: "Sire, en ole tarvinnut
sitä hypoteesia". Fasistinen ideologia
sisältää väkivallan. Näitä kahta
ideologiaa ei voi niputtaa tai samaistaa eikä myöskään objektiivista
materialismia ja porvariston ideologiaa.
Aimo Törmänen arvioi
kirjaa "Mitä uusateismi tarkoittaa?", jonka on toimittanut Jussi K
Niemelä. Törmänen arvostelee Niemelän
kirjoitusta: "Niemelän näkemys nykyisestä vapaa-ajattelijaliikkeestä
neuvostoateismin edustajana on mielestäni vahvasti liioiteltu ja heikosti
perusteltu.". Näyttää ilmeiseltä,
ettei Niemelä pysty tieteellisesti erittelemään tätä asiaa, joka on hänelle
päähänpinttymä. Ei pidä turvautua
ennakkoluuloihin. Katso juttu
"Vapaata ajattelua?".
Hannu Kautto